news.walla.co.il
דוארקהילותקניותתוכנותתרבותמחשביםספורטעסקיםחדשותראשי
חפש
3.5.2005

סקר מהיר
"תוכנית ניצנים":
הצבע

פומביות לפני סגירה
מסך "LCD 17 דק שטוח תוצרת SAMSUNG
החל מ: 99 ש"ח
מחירון: 3500 ש"ח
לזירה

בארץ

בת ברית מפתיעה לשרון - התנועה האיסלמית
יום שני, 25 באוקטובר 2004, 10:14 מאת: יאיר אטינגר, הארץ


ח"כ דהאמשה. מותח ביקורת על בל"ד וחד"ש המתנגדות (צילום ארכיון)
על רקע החלטת חד"ש-תע"ל ובל"ד להתנגד להתנתקות, בולטת תמיכת התנועה האיסלאמית במהלך. "סוסים טרויאניים", מכנים בתנועה את המתנגדים, "אף ערבי לא יכול להתנגד לנסיגת הכיבוש"

עוד בכתבה:
"לא יכולים להיות באותה חזית עם הימין הקיצוני"»

דווקא מתוך המחנה האיסלאמי והשמרני צומחת כעת עמדת המיעוט של הפוליטיקה הערבית בישראל, שקוראת לחבור אל השמאל, ובעיקר למה שמתפרש כאינטרס הפלסטיני, ולהגיד הן לתוכנית ההתנתקות של ראש הממשלה, אריאל שרון. מבין שמונת חברי הסיעות הערביות רק שני חברי רע"מ, ח"כ עבד אל-מאלכ דהאמשה וח"כ טלב א-סאנע, יצביעו מחר בעד החוק. דהאמשה יושיט יד לכפתור הירוק בהנחיית פטרוניתו, התנועה האיסלאמית הדרומית, שמותחת ביקורת על שתי התנועות החילוניות, חד"ש ובל"ד - שהחליטו להתנגד. מד"ע, שבה חבר א-סאנע, תתמוך בחוק, בין השאר, על רקע יוזמתה החדשה לכונן לקראת הבחירות הבאות גוש מפלגות ערביות ומפלגות שמאל ציוניות.

התנועה האיסלאמית הצפונית - החוץ-פרלמנטרית והרדיקלית יותר - לא דנה בצורה מסודרת בהתנתקות, אבל בכיר בתנועה התבטא בעד נסיגה חד-צדדית מעזה וניגח את ששת מתנגדיה הערבים. את הסיעות הערביות החילוניות, חד"ש-תע"ל ובל"ד, כינה ראש העיר אום אל-פחם ודובר התנועה, השייח האשם עבד א-רחמן, "סוסים טרויאניים" שחותרים נגד האינטרס הפלסטיני, ואמר שנימוקיהם להתנגדות "לא מהותיים". אבל עיקר הלחץ על חד"ש ובל"ד מופעל מלשכת ראש הממשלה וממפלגת העבודה.

בימים האחרונים נפגשו חברי הכנסת חיים רמון ועמרם מצנע עם חברי הכנסת של חד"ש, מוחמד ברכה ועיסאם מחול, ויועץ ראש הממשלה, דב וייסגלס, שוחח עם ח"כ אחמד טיבי. הם ניסו להפציר בהם לתמוך או להימנע. הלחץ צפוי להימשך היום ומחר, גם על אנשי בל"ד, אך בישיבות שקיימו בשבת, שתי המפלגות התבצרו בעמדתן.

חד"ש שבה על הודעתה ש"תוכנית ההתנתקות היא האליבי של שרון להמשך ביצוע פשעים נגד העם הפלסטיני ולשיתוק תהליך השלום". הישיבה שלשום נקבעה על רקע הלחץ מבחוץ וויכוח מבית. בין חברי החזית יש מיעוט שקורא להימנע, ועמו נמנים המזכ"ל עודה בשאראת, יו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי, שווקי חטיב, וראש העיר נצרת, ראמז ג'רייסי. אבל הרוב הכריע יחד עם הח"כים ברכה ומחול והח"כית לשעבר תמר גוז'נסקי. תע"ל של טיבי, השותפה עם חד"ש בסיעה, מתנגדת אף היא, ובהחלטה הרשמית שקיבלה שלשום בל"ד, נאמר כי "שרון לא מבקש לפרק בלבד, אלא לעבות ולחזק את ההתנחלויות בגדה במקביל וכחלק מאותה תוכנית".

הטיעונים עקרוניים, אך גם אישיים. בכירים בחד"ש ובבל"ד מודים שייתכן מאוד כי הצבעתן היתה שונה אילו נקלעו ללשון מאזניים בין המתנגדים לתומכים בהתנתקות. במצב הנוכחי, שבו צפוי לשרון רוב מוצק, לחד"ש ולבל"ד יש אפשרות לערער על התוכנית מטעמים עקרוניים, ובאותה הזדמנות לבדל עצמן מהשמאל הציוני ולעמוד כאופוזיציה לשרון.

"לא יכולים להיות באותה חזית עם הימין הקיצוני"


ח"כ א-סאנע. יצביע בעד החוק (צילום ארכיון)

ח"כ מחול. "אנו מבדילים בין יוזמה שבאה לדחוף לכזו שבאה לבלום" (צילום ארכיון)
מה עמדת האזרחים הערבים להתנתקות? סקר "מדד השלום" ממאי האחרון מצא אותו חצוי, עם נטייה לטובת המצדדים: 53% בעד נסיגה חד-צדדית מעזה, 41% נגד. אבל הוויכוח בנושא, כך נראה, עדיין לא מחלחל לרחוב ושום שרשרת אנושית שתקיף מחר את משכן הכנסת לא תמתין לאוטובוסים מנצרת או מרהט. ערבים רבים מגיבים להתנתקות במשיכת כתף, ובמשאל רחוב מקרי ביפו, אמר אחד: "אין לזה שום קשר לאזרחים הערבים".

מבחינת הפוליטיקאים, הפיצול נובע מכך שהפלסינים לא גיבשו עמדה אחידה וברורה על ההתנתקות. הן המצדדים והן המתנגדים אצל הערבים מדברים בשם האינטרס הפלסטיני, רק מתווכחים ביניהם מהו. רוב העיתונים הערביים - פנורמה, א-סנארה ואל-אהלי - תמכו בסוף השבוע בהתנתקות בשם אינטרס זה. כולם כתבו שאמנם בכוונתו של שרון להקפיא את המסלול המדיני, אך צופים שמתוך שלא לשמה יבוא לשמה. הם רואים חשיבות רבה בעיקר בפינוי התנחלויות.

"החלטנו להעדיף את האינטרס הפלסטיני על פני כל אינטרס אחר", סיכם בראיון ל"הארץ" השייח איבראהים צרצור, מנהיג התנועה האיסלאמית הדרומית, את הדיון על ההתנתקות שקיימה המנהיגות הרוחנית של התנועה (מועצת השורא). "אף ערבי לא יכול להתנגד לנסיגת הכיבוש הישראלי. כאשר אנחנו צופים מדי יום במדיניות ההרס וההרג בעזה, דאגתנו היחידה היא לעם הפלסטיני. לא נתנגד שהכיבוש יזוז קצת וייתן לעם הפלסטיני לנשום ולערוך רה-אורגניזציה. הפלסטינים רוצים בנסיגה הזאת", אומר צרצור.

השייח צרצור שותף להסתייגויות. "אם ישראל מתכוונת לסגת מעזה כדי להנציח את הכיבוש ולסתום את הגולל על תהליך השלום, משמעות הדבר היא קטסטרופה עקובה מדם", אמר.


פרסומת
השייח עבד א-רחמן אמר על חברי הכנסת המתנגדים: "הם רוצים לעשות פוליטיקה ולעסוק בתיאוריות, הם כמו סוסים טרויאניים. הרי כל סנטימטר שהכיבוש הישראלי נסוג ממנו, זה רווח לעם הפלסטיני".

"אנחנו לא יכולים להיות בחזית אחת יחד עם הימין הקיצוני", אמר א-סאנע. "אני תמה על עמדת חברי, כולנו תמכנו בהסכמי אוסלו שדיברו על עזה תחילה, אבל לא הזכירו אפילו במלה אחת פינוי התנחלויות. פה יש צעד שהמשמעות שלו היא פירוק התנחלויות וצמצום הכיבוש. תוכנית ההתנתקות היא מסר חשוב".

ח"כ מחול השיב למבקרים, כי "כדי שנתמוך בפינוי התנחלויות אנחנו לא צריכים לקבל את כל החבילה של שרון, עם כל הרעל שבה. אנו מבדילים בין יוזמה שבאה לדחוף לכזו שבאה לבלום".

קישורים:
פורום חברה ואקטואליה»


תגובות
30. ל23: היהודים היו פה קודם. תלמד היסטוריה . (ל"ת)
23:16 25/10/04   הארץ שלנו
29. " בת ברית מפתיעה" ?????????????????!!!!!!!
23:03 25/10/04   ???????!!!!!!!!!!!
28. הערבים המתנגדים להתנתקות רוצים מדינה דו-לאומית עם (ל"ת)
19:48 25/10/04   רוב ערבי, ועם עזה.
25. ל 23 את שואלת מאיפה באו הפלסטינאים... (ל"ת)
18:04 25/10/04   הם היו כאן קודם
24. ל- 23 המזועזעת
18:01 25/10/04   אורן החקשב
23. למה לא????
17:06 25/10/04   אני מזועזעת
22. the israeli arab loves israel not arafat
16:58 25/10/04   sam
21. הגיע הזמן לצאת מעזה!
16:37 25/10/04   א
20. שרון - תהיה חזק , רוב העם איתך ! ! ! (ל"ת)
16:12 25/10/04   יוצאים מעזה בהקדם !
16. אותי זנ לא מפתיע וגם לא אם שרון יחליט על חלוקת י"ם (ל"ת)
14:08 25/10/04   הליכודניקים עיוורים!
11. מספיק עם חוסר האמון די.
13:40 25/10/04   מישהי
10. אמור לי מי חברך ואומר לך מי אתה. (ל"ת)
13:35 25/10/04   שרון
9. תגובה לכובש הנאור
13:12 25/10/04   בדוי
עמוד ראשימבזקיםבארץפוליטי מדינימשפט ופליליםחינוך וחברהתקשורתבעולםספורטתרבות ובידורכלכלה ועסקיםמחשוב ואינטרנטמדע וסביבהבריאות ורפואהזירת פיוסדעותהקריקטורה היומיתוואלה?!?צהובתמונת היוםמזג אווירהורוסקופ יומיכתבו לנו





Copyright © 2003 Walla! Communications LTD. All rights reserved.
תנאי שימוש באתר  |  עזרה  |  פרסם בוואלה!